V rámci programu IROP „Sociální infrastruktura se zvýšenou energetickou účinností“ jsme břeclavskému ústavu Remedia Plus dodali elektrický Ford Transit v komplexní úpravě umožňující převoz až osmi sedících pasažérů nebo šesti sedících a dvou přepravovaných na vozíku.
Ford E-Transit je aktuálně nejsnadněji dostupným vozem pro multifunkční přestavbu k převozu více osob. Ačkoliv se svými elektrickými modely chlubí prakticky všichni výrobci dodávek, výhody Fordu jsou nepřekonatelné: dodání vozu pro přestavbu zpravidla do půl roku od objednání, výběr ze tří délek a dvou výšek karoserie a velmi přívětivé parametry elektrického pohonu. Výkon motoru 135 kW je plně srovnatelný s naftovými vozy této kategorie a převyšuje většinu konkurentů, baterie pak má standardně kapacitu 68 kWh, což pro čistě městský a příměstský provoz představuje ideální hodnotu s praktickým dojezdem převyšujícím 200 km (udávaný maximální dojezd až 311 km).
Elektrický pohon je nezbytnou podmínkou pro čerpání dotací z Integrovaného regionálního operačního programu a dalších veřejných zdrojů financí. Podmínky pro podání žádosti se u různých dotací liší, programy ale směřují zpravidla na poskytovatele sociálních služeb. Vozidlo pořízené z dotací musí mít „ekologický“ pohon, který je zpravidla definován emisemi CO2 do 95 g/km. Tuto podmínku v kategorii velkých užitkových vozů v současné době splňují jen elektromobily, alternativa s plug-in hybridním pohonem na trhu není.
Vedle možnosti získání dotace má elektrický pohon pro tyto účely další nesporné výhody. Přímá úspora nákladů na údržbu ve srovnání s dieselovým pohonem činí 40 %. V případě systematického využívání pro krátké jízdy z dlouhodobého hlediska odpadá riziko drahých oprav motoru a jeho příslušenství, protože elektrický pohon v tomto režimu nepodléhá zvýšenému opotřebení. Jeho životnost při dodržování zásad správného nabíjení akumulátoru je naopak teoreticky nekonečná.
První realizovaný projekt od nás zamířil do nedaleké Břeclavi, kde bude složit v tamním ústavu Remedia Plus. Dle požadavků zákazníka na flexibilitu využití jsme výchozí třímístný van upravili na celoprosklený vůz s podlahovým systémem pro uchycení požadovaného vybavení. V prostřední části vozu je do kolejnic podlahového systému instalováno šest samostatných sedadel italského výrobce Fadiel, která se po vzoru autobusových sedadel vyznačují integrovaným bezpečnostním pásem, integrovanou opěrkou hlavy a sklopnými područkami. Sedadla jsou spojená s nohami prémiové kvality od britského výrobce NMI Safety Systems, v tomto případě doplněná o kolečka pro snadnější manipulaci. Technických řešení sedadel pro podlahový systém je celá řada, ale tuto kombinaci doporučujeme nejvíce.
V zadní části se nachází skládací rampa Fadiel Movia pro najetí vozíčkáře na vozíku, dále jsou v zadní části kotvící systémy pro dva vozíčkáře. Auto je kategorie M1 – osobní automobil, v jeden moment se ve voze tedy může nacházet maximálně 9 osob včetně řidiče. Bohatý vnitřní prostor a flexibilita podlahového systému umožňují nejrůznější kombinace vnitřního uspořádání dle momentálních potřeb organizace, která vůz používá.